KAPITOLA 16: ŠÍŘENÍ THELÉMY NA INTERNETU
Tento článek byl napsán v polovině roku 2013 v reakci na různé formy kritiky a odporu vůči různým osvětovým projektům na internetu. Ačkoli je hodnota využívání internetu k šíření Zákona pro některé z nás zřejmá, kritika byla natolik konzistentní, že si zasloužila obecnou reakci, která by podrobně popsala důvody a důkazy podporující účinnost publikování na internetu.
Existuje několik jedinců, kteří mají výhrady k šíření Zákona Thelémy na internetu, konkrétně na sociálních sítích, jako je Facebook. Základním argumentem proti tomuto postupu je, že zveřejňování na Facebooku „rozmělňuje“ Zákon pouhým použitím jediného citátu nebo obrázku.
Tuto obavu chápu a do jisté míry s ní souhlasím. Bylo by lepší, kdyby si lidé přečetli zdrojové texty Crowleyho spisů, než aby jen klikali na „To se mi líbí“ na obrázku na Facebooku. To je samo o sobě poměrně nesporný bod, nicméně – v kontextu internetu – existuje mnoho důvodů, proč se tento argument míjí se základní myšlenkou. Především zde uvádíme několik důležitých citátů od samotného Crowleyho ohledně šíření Zákona:
- Crowley napsal bratru Achadovi v červnu 1916: „Všimněte si: záležitost před setkáními je následující: Jak bychom měli uvést v život Zákon Thelémy. Zákon již máme; nemyslím, že bychom potřebovali další znalosti; ale velmi potřebujeme moc, abychom jej mohli uplatňovat. Myslím, že jsem ze sebe udělal blázna, když jsem přemýšlel, mluvil a psal. To, co potřebuji, je efektivita v šíření.„
- Crowley také 28. srpna 1936 napsal: „Neočekávám, že by z kabalistických spekulací něco vzešlo. Myslím, že v době, jako je ta současná, mohou být dokonce krajně škodlivé. Naší jedinou starostí by mělo být využití Zákona k znovuvybudování světa z chaosu, do něhož se již napůl propadl. Tento vzorec je jednoduchý a nevyžaduje žádné specializované vzdělání. Tato práce vyžaduje spolupráci desítek tisíc lidí, kteří o kabale nikdy neslyšeli, a je třeba je oslovit jazykem, jemuž rozumějí.„
- V srpnu 1945 napsal Crowley také Gradymu McMurtrymu (Hymenaeus Alpha): „Je třeba rozšířit rozsah prezentace Zákona Thelémy, aby lidé všech typů mohli ocenit tu konkrétní část, kterou mohou pochopit. Tímto způsobem budou myšlenkové pochody většiny usměrněny tak, aby všichni ti, kteří mohou Zákonu porozumět, dostali příležitost tak učinit, a zároveň bude poskytnuto vodítko těm, jejichž Porozumění je neúplné.„
Sabazius X° také napsal v Agapé X,4: „I když nemáme povinnost ‚obracet na víru‘, máme povinnost šířit Zákon, co nejšířeji v celé lidské společnosti, nejen v určitých subkulturách, třídách a sociálních skupinách.“4271
Z těchto citátů je patrné, že Crowleyho zajímalo několik věcí týkajících se hlásání Zákona:
- Crowley chtěl mít více moci a efektivity při šíření Zákona,
- Crowley chtěl spolupráci desítek tisíc lidí, kteří nepotřebují rozumět specializovaným věcem, jako je kabala,
- Crowley chtěl, aby byl Zákon prezentován tak, aby lidé všech typů dokázali ocenit ty části Zákona, kterým rozumí.
Dobrá propagace proto vyžaduje (1) silné médium (nebo různá média) k šíření Zákona, (2) schopnost oslovit tisíce lidí a (3) prezentaci jednoduchým a srozumitelným způsobem.
Osobně se domnívám, že internet je dokonalým médiem, které splňuje všechny tři tyto podmínky pro dobrou propagaci. Zejména Facebook je v současné době médiem, které mnoha lidem umožňuje nejen vidět kousky Zákona prostřednictvím citátů a obrázků, ale také umožňuje jednotlivcům tyto věci snadno sdílet a dále je šířit. Není například neobvyklé, že jediný obrázek s citátem z Crowleyho vidí v rámci jednoho příspěvku více než 10 000 různých jednotlivců. To (1) využilo mocné médium Facebooku, které (2) zasáhlo více než 10 000 lidí a (3) jednalo se o citát, který mohla ocenit většina lidí, a to i bez jakýchkoli znalostí Thelémy nebo odbornějších témat, jako je Magie nebo Kabala.
Potenciální dosah Facebooku je v současné době skutečně ohromující. Jako příklad lze uvést stránku „Aleister Crowley“ na Facebooku, která má v současné době 4282 průměrný týdenní dosah kolem 45 000 osob. To znamená, že v daném týdnu nějaký příspěvek (ať už text, odkaz, video nebo obrázek) vidí v News Feedu přibližně 45 000 unikátních uživatelů. Jaké jiné propagační úsilí může každý týden oslovit 45 000 lidí? Abychom pokračovali v tomto příkladu, kdykoli někdo klikne na tlačítko „To se mi líbí“, komentuje nebo sdílí příspěvek na stránce „Aleister Crowley“ na Facebooku, může jej vidět kterýkoli z jeho přátel na Facebooku. Kolik je Přátel lidí, kteří jsou „Fanoušky“ této stránky na Facebooku? Více než 24 milionů. Přátelé těchto Fanoušků pak mohou kliknout na „To se mi líbí“, komentovat nebo sdílet, takže počet možných diváků je ve skutečnosti vyšší než 24 milionů. Jedná se pouze o jednu stránku na Facebooku (nemluvě o všech ostatních a jednotlivých profilech lidí na Facebooku) a čísla by podle mého názoru měla hovořit sama za sebe. Cožpak se v Knize zákona nepíše: „Úspěch je tvým důkazem?„4293 Je možné, že se ve skutečnosti jedná o největší a nejrozsáhlejší propagační úsilí, které Thelema v celé své historii zaznamenala.
Co dělají tyto snahy, které jsou prospěšné pro šíření Zákona?
- Tisíce lidí uvidí obsah, ať už odkaz na celý text, citaci nebo cokoli jiného, který by jinak neviděli nebo o něm nepřemýšleli.
- Tisíce lidí, kteří nikdy neslyšeli o Thelemě nebo Aleisteru Crowleym, dostanou šanci vidět malý kousek toho, o čem Zákon je.
- Tisíce lidí dostávají příležitost, aby Zákon sami propagovali (kteří by to jinak často neudělali) šířením jeho obsahu.
- Každý si může vybrat, zda bude tyto stránky na Facebooku sledovat, a může se rozhodnout, zda je bude komentovat nebo sdílet. Je to svým způsobem vrchol propagace na rozdíl od proselytismu. Nikdo není nucen nic dělat, vidět nebo poslouchat.
Nahrazuje to lidem čtení zdrojových materiálů, zapojení se do místních komunit, praktikování jógy a magie a obecně začlenění Zákona do jejich života? Samozřejmě, že ne. Ale ani žádná jiná forma osvěty, včetně té nejkrásněji vázané a výstižně napsané knihy. Je stejně pravděpodobné, že někdo přečte celou knihu o Magii a nikdy neprovede žádný rituál, jako že někdo bude sdílet citát na Facebooku a ve skutečnosti ho do svého života nezařadí.
Nemáme žádnou moc, abychom někomu vnucovali thelemu: je to práce každého jednotlivce, aby ji studoval, pochopil a začlenil do svého života, a žádná práce jiných lidí ji nemůže nahradit. Nikdy to nedělala a nikdy dělat nebude. Tyto internetové propagační snahy jednoduše dávají jednotlivcům stále více příležitostí šířit Zákon mezi „lidi všeho druhu“, jak si přál Crowley. Svým způsobem je to ještě mocnější než knihy, protože je to zdarma, účinné, umožňuje to lidem šířit myšlenky bez většího úsilí a může to oslovit mnoho jednotlivců, kteří by jinak o Crowleym nebo Zákonu svobody ani neslyšeli. Také – ačkoli to může být pro mnohé thelemity šok nebo urážka – ne každý je intelektuál, který má čas číst dlouhé, těžkopádné eseje nebo knihy. Ať už z nedostatku vzdělání, zájmu nebo sklonů, existuje mnoho lidí – vlastně bych řekl, že většina lidí -, kteří nejsou bibliofilové jako já (a mnozí současní Thelemité). „Zákon je pro všechny“, a to neznamená jen pro knihomoly.
Někteří lidé se obávají, zda tyto snahy o propagaci na internetu vedly k nárůstu počtu zasvěcenců v místním orgánu OTO nebo dokonce k většímu počtu thelemitů. Jádrem je obava, nakolik lidé tyto myšlenky skutečně integrují a uvádějí do praxe. Jak jsem právě řekl: je to dílo každého jednotlivce, aby je studoval, pochopil a začlenil do svého života, a žádná práce jiných lidí to nikdy nemůže nahradit. A co je ještě důležitější, neexistuje absolutně žádný způsob, jak to kdy s jistotou zjistit. Kromě toho, že se systematicky neptáme každé nové tváře na akci, co konkrétně ji vedlo k tomu, že se tam objevila, je tu také fakt, že mnoho lidí si není přesně jistých, nepamatuje si to nebo to ani nechce říct (možná částečně kvůli možnosti, že se setkají se svatouškovstvím!) Není také možné zjistit, jak tyto propagační snahy ovlivňují stávající členy organizací, jako je OTO. Osobně si myslím, že pokud nějaký příspěvek na Facebooku přiměl někoho, aby se ten den trochu zamyslel nad Thelemou, i kdyby to bylo jen na pár okamžiků, pak je to lepší, než kdyby se nad ní nezamyslel vůbec. Možná se s tím konkrétním odkazem nebo citátem nikdy předtím ani nesetkali. Dále: Kromě organizací, jako je OTO, neexistuje absolutně žádný způsob, jak zjistit, jak to ovlivňuje thelemity (a ne-thelemity), kteří nejsou spojeni s žádnou konkrétní organizací.
Zkrátka, jak jsem již řekl, neexistuje absolutně žádný způsob, jak si být jistý. Co však víme, je neuvěřitelný rozsah, v jakém tyto internetové propagační snahy tak či onak zasáhly lidi, ať už thelemity nebo jiné. Je jisté, že „desetitisíce lidí“ (přesně jak chtěl Crowley) vidí tento obsah, když by ho jinak neviděli. Kniha Zákona říká: „A každému muži a ženě, které potkáš, ať už by to bylo jen proto, abys u nich povečeřel nebo popil, má být Zákon předán. Pak budou mít šanci setrvat v této blaženosti, nebo ne; na tom nesejde. „4304 Opravdu bychom se měli starat o to, zda se ostatní lidé tak či onak skutečně zabývají tímto materiálem? Nedáváme snad jednotlivcům „šanci setrvat v této blaženosti, nebo ne“, a ať už s tím vůbec něco dělají, nebo ne, „není to jedno“? Není naléhání na to, aby jednotlivci dělali určitou věc nebo jednali určitým způsobem, zásadním porušením uznání „Dělej, co ty chceš, ať je celý zákon“?
Kniha Zákona říká, „Úspěch je tvůj důkaz: neargumentuj; nepřesvědčuj; nemluv přespříliš!“ 4315 Proveďme malý myšlenkový experiment: Uvažujme o rozdílu mezi (a) jednotlivcem, který například vytvoří obrázek s citátem o zákonu a šíří jej na Facebooku, a (b) jednotlivcem, který tuto snahu kritizuje. Osoba A vytváří příležitost nebo šanci, aby se někdo dozvěděl o Zákoně, přemýšlel o něm a sdílel ho, aniž by se snažil někoho obrátit na víru („Úspěch je tvůj důkaz“). Osoba B je především reaktivní – nastavuje kauzální princip svého jednání mimo sebe tím, že reaguje místo toho, aby sama jednala. Osoba B se spíše hádá, než aby šířila Zákon („nehádej se“), snaží se prosadit a vnutit ostatním svůj standard, jak se chovat jako „pravý thelemita“ („nekonvertuj“), a tráví čas a energii káráním ostatních („nemluv příliš“), místo aby vytvořila vlastní materiál, který by byl samozřejmě mnohem lepší. Pokud 10 000 lidí uvidí něco o Thelémě díky zveřejnění obrázku, kolik lidí se skutečně osloví jeho kritikou?
Konstruktivní kritika je vždy přínosná pro zlepšení účinnosti přístupu, ale existuje mnoho kritiky, která je pouze emocionální a reaktivní (tj. není konstruktivní). Zdá se, že někteří lidé, ať už vědomě, nebo ne, chtějí udržet Thelemu jako uzavřenou, elitářskou a malou tlupu. To je samozřejmě jejich výsada – Dělej, co ty chceš – ale já věřím, že spolu s desítkami tisíc dalších lidí dělám spoustu podstatné práce pro šíření Zákona Thelémy do zbytku světa v souladu s postojem Proroka (jak je vidět z výše uvedených citátů). „Zákon je přece pro všechny“, a já říkám: Pokud skutečně věříme, že Theléma je Zákonem svobody – Klíčem k naší evoluci jako jednotlivců i druhu – měli bychom dát co největšímu počtu lidí „šanci setrvat v této blaženosti, nebo ne“.
Zdroj:
Frater IAO131. 2014. Fresh Fever From the Skies: The Collected Writings of IAO131. CHAPTER 16 PROMULGATION OF THELEMA ON THE INTERNET p. 193–198.
1 Agape, Volume 10, Issue 4, February 2009 e.v.
2 As of mid-2013, e.v. The numbers will obviously change over time but it is given for the sake of example.
3 Liber AL, III:46.
4 Liber AL, III:39.
5 Liber AL, III:42.
Přeložil Anakin 2023
Views: 44