Otázniky nad spätným odrazom
OTÁZNIKY NAD SPÄTNÝM ODRAZOM
Jozef Karika
Problematika spätného odrazu je dôležitou a dodnes málo prebádanou oblasťou praktickej mágie. Spätný odraz sa definuje ako fenomén, pri ktorom sa deštruktívna energia vrhnutá do astrálu s cieľom zasiahnuť obeť očarovania akosi ?minie účinkom? a ako bumerang sa po astrálnych dráhach navráti späť k mágovi, ktorý ju vyslal. Podľa romantickejšie založených vykladačov histórie umrel následkom spätného odrazu napríklad vynikajúci hermetik — markíz Stanislas de Guaita a po celý svoj život nimi trpel aj Aleister Crowley. Klasické poňatie spätného odrazu je zdanlivo jasné, avšak pri hlbšom vhľade, alebo opakovanom magickom experimente, odhalíme príslovečný háčik. AKO TO FUNGUJE?
Ako upozornil Christopher McIntosh v romáme Návrat tetrády, každý praktický mág si veľmi rýchlo spočíta, čo to znamená pracovať s ?čiernou energiou? a za obeť spätnému odrazu padne zväčša len diletant. Spomenuté zvučné mená však, zdá sa, svedčia o opaku.
Spätný odraz je jedným z veľkých mýtov mágie. Od svojho populárneho výkladu sa, obdobne ako súvisiaca idea karmy, v skutočnosti značne líši. Aleister Crowley píše: ?Karma nekoná spôsobom ?toto za toto?. Oko za oko je druh primitívnej spravodlivosti a idea spravodlivosti v ľudskom význame je prirodzenosti univerza úplne cudzia. Karma je zákon príčiny a výsledku. V jej pôsobení nie je žiadny vzájomný pomer.? K pochopeniu zákona karmy, a následne spätného odrazu, privádza štúdium VIII. tarotovej karty ? Vyrovnání, znázorňujúce egyptskú bohyňu rovnováhy, Maat. Misky váh, ktorými vyvažuje každý akt v univerze, sú vyvážené na pštrosích perách, symboloch tejto bohyne. Preto je rovnováha neuveriteľne jemná a: ?Není možné nechat upadnout špendlík, aniž by se nevyvolala odpovídající reakce u každé Hvězdy. Akce porušila rovnováhu universa.?(Crowley) Môžeme preto povedať, že spätný odraz vyvoláva každý, teda nielen černomagický čin. Následne však vyvstáva otázka, ako je možné, že toľkí vynikajúci mágovia doplatili na tento elementárny zákon.
DÁ SA UNIVERZUM OKLAMAŤ?
Existujú isté chodníčky, ktorými je možné ho mierne obísť, alebo pozmeniť. Presne touto úvahou často začínajú problémy. Anton Szandor LaVey vo svojej Satanskej biblii poznamenáva, že následky spätného odrazu sú podmienené morálno-náboženskou paradigmou, s ktorou sa mág vnútorne stotožní. Ak je to paradigma kresťanská, existuje takmer istota, že akýsi mechanizmus mágovho vnútra pootvorí brány deštruktívnych energií a naopak, mág vnútorne presvedčený o platnosti satanickej morálky sa tohto fenoménu nemusí vôbec obávať. Napriek diskutabilnej hodnote LaVeyovho diela magická prax potvrdzuje, že v jeho tvrdení je zrnko pravdy. (Crowleyho odporcovia namietajúci, že životné osudy tohto mága nesvedčia o tom, že by bol príliš oprávnený objasňovať zákony karmy, sa dostávajú do zvláštnej pozície poukazom na to, že LaVeyova životná púť nezaznamenala žiadne katastrofické ?údery osudu?. LaVey pritom napríklad likvidáciu nepriateľov magickou cestou nepovažoval za problém, človeka chápal ako ?zlé zviera? a Bohu navrhoval ?odísť do dôchodku?.) Následok jediného černomagického činu môže byť pre striktného vyznavača tzv. bielej mágie neporovnateľne horší, než následok desiatich obdobných činov pre vyznavača tzv. čiernej mágie.
Je to bytosť v novodobej mágii nazývaná Svätým anjelom strážcom, kto otvára alebo uzatvára stavidlá energií spätného odrazu alebo karmy. Táto bytosť je napríklad v prúde chaos-mágie vykladaná ako psychický cenzor zodpovedajúci za to, ktoré obsahy preniknú z jedincovho nevedomia, spätého s astralitou, do vedomia a naopak. Nie je jasné, do akej miery samotný mág upravuje povahu svojho Svätého anjela strážcu, avšak vnútorné prijatie určitých morálno-?náboženských? systémov (napr. satanizmu alebo materializmu) naozaj znižuje mieru prieniku nevedomých obsahov do vedomia, ako aj mieru ich priameho pôsobenia do životnej sféry. Dôvodom k zamysleniu sa pred masovým konvertovaním by ale mala byť skutočnosť, že okamžitý výsledok nie je vždy tým najlepším ukazovateľom správnosti. Ako vieme z psychológie, obsahy nevedomia disponujú oveľa väčším potenciálom psychickej energie, než obsahy vedomia. Preto zvýšenie činnosti psychického cenzora síce môže viesť k prežitiu niekoľkých šťastných rokov napriek černomagickému smerovaniu, ale z dlhodobého hľadiska predstavuje obrovské riziko straty kontaktu s celou tzv. nočnou polovicou vlastnej bytosti. Platí to tiež opačne. Znižovanie činnosti cenzora vedie k oveľa vážnejším životným zápasom a konfrontáciám, avšak podáva čoraz reálnejší obraz o stave dennej i nočnej polovice bytosti, oproti sladkým ilúziám uzavretia sa pred polovicou nočnou. V tomto ohľade môže byť v súvislosti s často skloňovaným životom Aleistera Crowleyho zaujímavá otázka, ako by vyzerali naše životné osudy pri rovnako veľkej miere pootvorenia brán nevedomia, akou disponoval tento mág. Rovnako zaujímavé je zamyslieť sa, čo nastane po smrti človeka, ktorý dokázal po celý život udržať spätné odrazy černomagických činov mimo svojho vedomého životného okruhu napriek ich stupňujúcej sa sile. Odhliadnuc od metafyzických a neverifikovateľných úvah z toho plynie veľmi reálne nebezpečie pre jeho potomkov alebo citovo blízke osoby.
ČORAZ VÄČŠIE ZLO
Ďalším zaužívaným postupom vyhýbania sa spätnému odrazu je metóda zväčšovania zla. Návrat deštruktívnych energii po astrálnych líniách totiž nie je okamžitý, ale, z pohľadu pozemského vnímania, trvá určitý čas. Ak za tento čas mág do astrálu vhrne silnejší náboj negatívnej energie, než ako bol ten predchádzajúci, tento svojou príťažlivou silou strhne navracajúce sa energie spätného odrazu a presmeruje ich do svojho vektoru, teda od mága k obeti. Po istom čase sa začne navracať spätný odraz tohto silnejšieho černomagického aktu, ktorý musí byť znova odvrátený aktom ešte mocnejším. Stúpenec zla teda musí indukovať čoraz väčšie množstvá ?čiernej energie? a konať čoraz beštiálnejšie skutky, inak ho spätný odraz ?dostihne? a rozdrví. Tento princíp môžeme pre ilustráciu prirovnať k známej Sekcii 1031 amerického daňového zákona, ktorá dovoľuje predávajúcemu oddialiť platenie dane z nemovitosti predanej za účelom finančného zisku výmenou za drahšiu nemovitosť. Čím dlhšie teda obchodujeme za vyššiu hodnotu, tým dlhšie nebudeme zdanení zo zisku. Problémom tohto prístupu v magickej sfére je, že konať čoraz väčšie zlo v danej časovej limitácii sa postupne stáva ?krysím závodom?, pri ktorom sa však koleso neprestane krútiť, keď sa mág vysilením zrúti.
Dôležité pre úprimne usilujúceho mága je, aby pochopil, že spätný odraz je jeho magickým učiteľom a ak sa ukryje pred jeho múdrosťou, skôr alebo neskôr zastane zoči voči desivému aspektu tváre Veľkého hierofanta, ktorá nastupuje vždy, ak dlhší čas ignorujeme jeho tichý ?hlas? v našom vnútri.
PRE ZAČÍNAJÚCICH
Tak, ako pre všetky fenomény praktickej mágie platí, že relatívne najviac sa môžu dotknúť života začínajúceho mága, aj problém spätného odrazu treba začať intenzívne študovať už v tomto štádiu cesty. Začínajúci mág viac nie je chránený štítom skepsy tak, ako človek ?neveriaci? a zároveň ešte nie je schopný čeliť astrálnym silám tak dobre, ako skúsený praktik. Z tohto dôvodu je jeho postavenie výnimočné a podľa niektorých názorov aj rozhodujúce, lebo ?štart? ovplyvní celú nasledujúcu dráhu a malý odklon pri ňom môže čas znásobiť do závažnej odchýlky či duševnej deformity. Najlepšou obranou proti negatívnym následkom spätných odrazov, ktoré začínajúci mág začne pociťovať ako celé sústavy dráh, po ktorých sa k nemu navracia vyslaná zlá i dobrá energia, je pretvoriť štruktúru svojho energetického obalu vnesením prvku organizovanosti. Aura sa tak stane odolnou, rovnako ako sa pomerne mäkký uhlík stáva po vnútornom preorganizovaní nepoškoditeľným diamantom. Tento prvok energetickej organizácie je výrazom duševného a duchovného usporiadania. V oblasti duševnej by mal mág usilovať o nastolenie pevnej živlovej rovnováhy. Vhodné cvičenia k tomu objaví v Bardonovej Bráne k opravdovému zasvěcení, alebo v Lasenicovom spise Kniha prací. Veľmi efektívnym a pritom nenáročným cvičením je tiež vytvorenie štyroch denno-nočných pozdravov Slnku, ktoré mág odrieka ráno, na poludnie, večer a o polnoci. Takéto pozdravy môžu byť zostavené ľubovoľne, avšak dôležité je si na ne v stanovenom čase spomenúť, aj keď sme možno práve vrhnutí do víru života, vnútorne sa zastaviť (výhodnejšie je zastaviť sa aj fyzicky) a venovať im niekoľko sekúnd. Už po niekoľkých dňoch takéhoto cvičenia praktik pocíti jeho blahodárny vplyv na vnútorné duševné usporiadanie. Pravidelnosť nie je dôležitá len pri tomto cvičení, ale, najmä spočiatku, aj pri všetkých ostatných magických rituáloch a cvičeniach. Je potrebné nimi vytvoriť rytmus, ktorý po čase začne nabíjať náš rezervoár magickej energie. Arytmika či nesystematičnosť v tomto prípade vedú k slabosti a vystavujú mága nebezpečiu, že jeho aura nebude dostatočne odolná voči čoraz silnejším astrálnym vplyvom, s ktorými bude na svojej ceste konfrontovaný. Vhodné magické systémy na zosilnenie tela, duše i ducha neponúka len František Bardon či Pierre de Lasenic, ale aj Aleister Crowley, prípadne Peter Carroll, či množstvo ďalších súčasných mágov.
RITUÁLY A TALIZMANY
Vo všeobecnosti platí, že začiatky každej magickej praxe by mali sprevádzať okrem systematického výcviku aj základné rituály západnej zasväcovacej tradície. Mág by mal teda každý deň zahájiť vykonaním rituálu známeho ako Menší rituál pentagramu a rovnako ním deň aj zakončiť. Rovnako dôležité je Cvičenie stredného piliera, ktoré napomáha vybudovať pevný ?vnútorný pilier? a taktiež vytvoriť okolo mága želané energetické víry. Rovnako sa doporučuje čo najčastejšie vykonávanie kabalistického kríža.
Na počiatku cesty môže mág využívať aj amulety, talizmany a iné fyzické prostriedky magickej obrany. Postupom času by však mal smerovať čisto k duševnému uchopeniu síl, ktoré každý z takýchto prostriedkov koncentruje. Jedným zo znamení, ktoré pri rozpoznávaní skutočnej úrovne mága často mnohé napovie, je, že naozaj pokročilý mág pravdepodobne nebude obvešaný žiadnymi záhadnými amuletmi, talizmanmi, šperkami či prsteňmi. Pokročilý mág tieto fyzické nosiče nepotrebuje, pretože dané sily sú neustále prítomné a dostupné v zjemnenej podobe v jeho vlastnej duši. V rovnakom duchu by sa mala niesť aj práca s magickými signatúrami bytostí. Tieto znaky sú tiež len základným stupienkom skutočnej magickej praxe. Skúsený mág nesie vo svojom vnútri ozajstné ?znaky? bytostí ako živé duševno-duchovné zážitky, na čo v Orientácii 6/2002 upozornil aj dr. Emil Páleš. Na povzbudenie svojho magického Ja môže začínajúci praktik siahnuť pri tvorbe rituálov k motívom rôznych mytológií a božstiev. V rámci jedného rituálu však treba používať napr. božie mená prislúchajúce jednému mytologickému panteónu a nie ich miešať. Pre začiatočníka sú najvýhodnejšie formule a mená zostavené z prvkov kresťanských, hebrejských či antických. O niečo náročnejšie sú formule staroegyptské. Začiatočníkom nedoporučujeme používať formule sumero-babylónske, prípadne vúdú zažehnávania. Tieto naozaj starobylé rituálne jazyky môžu mať na psychickú sféru začiatočníka značne negatívny dopad, pretože sa dotýkajú hlbokých nevedomých vrstiev.
NEBEZPEČIE I PRÍNOS
Zo všetkých oblastí ezoteriky je to azda práve mágia, ktorú rozhodne nemožno doporučiť každému. Rovnako ako každá sféra, vyžaduje isté osobnostné danosti, avšak omyl, či prípadná chyba môžu v tomto prípade vyvolať veľmi nepríjemné následky. Energetické spätné nárazy sa často podpíšu nielen na psychickom, ale i na fyzickom zdraví mága. Aktivizácia nevedomých obsahov v jeho psychike neraz privádza k rôznym duševným poruchám a môže ?rozbehnúť? aj inak latentnú psychickú chorobu. Prípady schizofrénnych, či mánio-depresívnych stavov nie sú zriedkavosťou. Vyskytujú sa tiež poruchy sociálneho, partnerského, prípadne sexuálneho správania sa. Opatrný a triezvy postup môže tieto riziká minimalizovať, nikdy však nie úplne vylúčiť. Vo všeobecnosti platí, že ak mág znesie záťaž približne prvých troch rokov magickej praxe, tak má najhoršie (v tomto ohľade) za sebou. Po prvotných problémoch nastáva obdobie, kedy začína pociťovať prvé ovocie svojich snáh. Vnútorná živlová harmónia a doslovné spoznanie svojich démonov vytvárajú predpoklady pre plnohodnotné a intenzívne pôsobenie vo všetkých životných oblastiach. Prechod prvou bránou mágie je skôr aktom duševnej hygieny, než mágiou v pravom význame slova. Tá prichádza až po vybudovaní takýchto ?základov?. Zatiaľčo ?základy? sú všeobecné, v ďalšom napredovaní dochádza k individualizácií. Niektorí praktici sa rozhodnú využívať mágiu ako nástroj k spoznávaniu seba, či vesmíru, iní sa špecializujú na jej liečiteľský aspekt a ďalší ju ponímajú výhradne ako mocenský nástroj. Rozhodujúca je vôľa i osobnosť mága. Môžeme teda povedať, že ?hĺbka? nebezpečí mágie, zároveň naznačuje ?výšku? jej možného prínosu.
NIEKOĽKO RÁD NA ZÁVER
Do zradných vôd mágie by za žiadnych okolností nemali vstupovať osoby psychicky nevyrovnané, dôverčivé, či príliš naklonené veriť v jej ?skutočnosť?. Triezvy a skeptický pohľad sa ukazuje byť vhodnejším, než prehnané nadšenie a očarenie. Treba si uvedomiť, že mágia život neuľahčí, práve naopak, učiní ho ťažším! Z nepochopenia tohto bodu pramení väčšina nešťastí. Rozšírené vedomie kladie väčšie nároky, než vedomie ?priemerné?. S mágiou by sa nemali zahrávať tí, ktorí od nej očakávajú vyriešenie svojich životných problémov. Vyhnú sa tak nemilému prekvapeniu, že nielen mágia, ale akýkoľvek vstup do duchovných svetov, so sebou prináša nové závažné problémy.
K prácam moderných autorov ako sú Aleister Crowley, Peter Carroll, Kenneth Grant, či Michael Bertiaux by mal záujemca pristúpiť až po preštudovaní tak informatívnych diel (M. Nakonečný, J. Veselý), ako aj diel klasických (E. Lévi, J. Kefer, F. Kabelák, P. Lasenic, F. Bardon, G. Meyrink). Do praktizovania mágie, vykonávania náročnejších cvičení a rituálov je vhodné sa pustiť až vtedy, ak záujem o túto sféru nepohasne ani po dlhšom čase teoretického štúdia. Ročná ?čakacia doba? môže byť v tomto prípade optimálnou skúškou.
Časopis Orientácia 3/2003
Archiv komentářů pro tento článek:
2003-11-11 18:34:07 Re: Otázniky nad spätným odrazom
Zdravím...
Co dodat...snad je to, že pokud budeme citovat Crowliho. Tak také řekl, že ten kdo stotožní svou Vůli s univerzální vůlí...ten se nemusí obávati spětného odrazu...tedy pokud vaše činny jsou v očích Maat spravedlivé nic se vám nestane. Otázka je jak toho docílit...je to dlouhá cesta...ale pokud na ní člověk vedomně nenastoupí, těžko tam dojde....
Mezi hlavní zákony vesmíru patří harmonie...tedy pokud je člověk -Mág v harmonii...cokoliv udělá..tak se stane. Samožřejmě je myšena harmonie sfér..tedy harmonie těla, ducha a duše...pokud k ní člověk dojde tak si rychle rozmislí...udělat něco(on už bude vědět co je špatné a dobré)co ho z toho stavu vytrhne a vrátí mezi ovce...jenž Maat, s Thovtem soudí...a odsoudí...tedy jde o to být v harmoni...cesta Tao...cesta ctnosti...cesta do středu...
Zdrvím...
2003-11-12 15:38:23 Re: Otázniky nad spätným odrazom
špatně skončil nejen Crowley, ale i čechoněmec Bardon, Čech Kefer a další (Kefer se pokusil zničit magickou cestou rodící se fašismus v Německu. A jak skončil jeho život? V koncentráku. Německém. Ponaučení? Jezuitské heslo o tom, že účel světí prostředky v duchovní oblasti NEPLATÍ!)
ad LeVay a konstatování autora, že životná púť nezaznamenala žiadne katastrofické „údery osudu“. Raistlin úplně zapoměl, že nežijeme jenom jeden život a že karma se může projevit s velkým zpožděním.
Dále. Mág může jinému uškodit, ale po smrti (jeho fyzického těla) již ne.
Že mág může nějakým způsobem obejít karmanový zákon, nějak s ním vyběhnout, vyhnout se mu je ABSOLUTNÍ NESMYSL. Nevěřte falešným prorokům. Jinak se o tom přesvědčíte na vlastní kůži.
2003-11-12 17:21:04 Re: Otázniky nad spätným odrazom
Dovoľte upozorniť na niektoré nesúlady vo Vašom vyjadrení:
1. Kefer se pokusil zničit magickou cestou rodící se fašismus v Německu. A jak skončil jeho život? V koncentráku. Německém.
Hľadať v týchto dvoch udalostiach kauzálnu súvislosť je síce možné, ale odvolávať sa na ňu je logicky chybné. V nemeckých koncentračných táboroch zahynulo nepredstaviteľne viac osôb, ktoré na fašismus nikdy magicky nezaútočili, než tých, ktoré tak učinili. Keferov koniec v nemeckom koncentráku teda s jeho magickym útokom súvisieť mohol, ale tiež nemusel. Je to otázka viery, nie racionálny argument. Odvodzovať z toho akékoľvek ponaučenia do akejkoľvek sféry je stavaním hradov na piesku.
2. ...úplně zapoměl, že nežijeme jenom jeden život a že karma se může projevit s velkým zpožděním.
Článok sa snaží pohybovať v rovine vecnej, nie v rovine metafyzických špekulácií. Idea reinkarnácie nie je všeobecne záväzným a verifikovateľným faktom, ale len jedna z desiatok možných hypotéz. Faktom však je, že vo verifikovateľnej časovej ploche od narodenia po smrť sa u LaVeya nedostavili udalosti, ktoré by sa na základe postulátov naivne ponímanej teórie karmy mali dostaviť.
3. Že mág může nějakým způsobem obejít karmanový zákon, nějak s ním vyběhnout, vyhnout se mu je ABSOLUTNÍ NESMYSL.
Definícia pojmu zákon, ktorý používate, hovorí o všeobecnej platnosti, dokázateľnosti a opakovateľnosti. Tzv. karmanový zákon nespĺňa ani jednu z týchto podmienok a preto ho nemožno považovať za zákon v plnom slova zmysle, ale len za hypotézu. Odvodzovanie jeho platnosti z tézy o minulých životoch je logicky chybné (viz. bod 2).
Z toho vyplýva, že Vaše pripomienky pramenia z Vašej subjektívnej viery a nemali by ste ich stavať do pozície objektívnej platnosti. Vaše presvedčenie Vám neberiem, ani ho nespochybňujem. Vymedzte mu ale rozmer, ktorý mu prináleží, neabsolutizujte svoje názory a tolerujte existenciu názorovej plurality.
2003-11-13 10:00:00 Re: Otázniky nad spätným odrazom
ad 1) Hľadať v týchto dvoch udalostiach kauzálnu súvislosť je síce možné, ale odvolávať sa na ňu je logicky chybné. - Co jiného děláte Vy, když píšete o LeVeyovi (viz navíc váš bod 2)?????????
ad 2) viz předešlý bod.
Také prosím o uvedení *desiatok možných hypotéz* - ale abych nezatěžoval: stačí mi pouze jedna desítka z těch *desiatok možných hypotéz*. Jinak tady mlátíme prázdnou slámu a Vy žonglujete - uznávám že obratně - se slovy.
ad 3) učení o karmě je s učením o reinkarnaci ve vztahu, který lze dle starého slovníku vyjádřit jako dialektická jednota. Karma bez reinkarnace je holý nesmysl. Argumentovat chybnou logikou lze vztáhnout zrovna tak na vše, co jste uvedl.
ad *Vaše pripomienky pramenia z Vašej subjektívnej viery a nemali by ste ich stavať do pozície objektívnej platnosti. Vaše presvedčenie Vám neberiem, ani ho nespochybňujem. Vymedzte mu ale rozmer, ktorý mu prináleží, neabsolutizujte svoje názory a tolerujte existenciu názorovej plurality.*
- Má odpoveď je ÚPLNĚ STEJNÁ, identická. Včetně té tolerance existence názorové plurality. Jinak by nebyl důvod reagovat na Váš článek, tak autoritativně pojat.
2003-11-13 11:00:02 Re: Otázniky nad spätným odrazom
Zdravím. Pěkný článek.
Pár poznámek ze zkušenosti (brát volně, nikoli doslovně a nevytrhávat z kontextu, děkuji):
Je celkem jedno, jaké máme ranní či večerní (polední aj.) rituály – často jsou návody, v dobrém, pomocné. Nicméně ještě častěji 90% praktikujících »drmolí« naučené formule, příp. za doprovodu nejrůznějších fyzických - tělocvičných úkonů, stejně tak, jak to činí 90% věřících v kostelech, mešitách aj. k tomu určených místech.
Tím nechci nijak zpochybnit účinnost těchto návodů, nicméně často nás svedou k nedůslednosti, nesoustředěnosti a nezaujatosti celou bytostí právě proto, že jsme si je tzv. »nestvořili sami« - což je taktéž jeden ze znaků samostatnosti a pokročilosti toho kterého jedince, což jsou dle mého cenné vlastnosti.
Důležité je i zde vědět »o co mi jde, čeho chci dosáhnout a předvídat výsledek« (od malých, běžných každodenních věcí počínaje, až po přípravu a ukončení na velké, či velkých, věcí konče) a k tomu mi mohou posloužit zmíněná doporučení, nebo event. vlastní konstrukce (pro pokročilé, kteří ovládají koncentraci - rozhodně je to snadnější, rychlejší, o zbavení se nejrůznějších rituálních otravností, ale proti gustu …), o jejíž funkčnosti se mohu velmi rychle přesvědčit.
Souhlasím že důležitá je pravidelnost a důslednost po čas přípravy, průběhu i dokončení (přirovnání k průběhu sexu se vším co k němu patří v tomto smyslu jsou velmi výstižná).
»Môžeme teda povedať, že „hĺbka“ nebezpečí mágie, zároveň naznačuje „výšku“ jej možného prínosu.«
Tak tato věta by měla být v uvozovkách celá. Často se jí chytají právě magičtí nenasytové – exhibicionisté a nevyrovnané osoby s tendencí (a často tak končící) »usnutí na vavřínech«, velmi lehce rozeznatelní dle svých neuspořádaných, chaotických životů (s nejrůznějšími výmluvami pro svůj chaos).
Hloubky a výšky souvisí s hloubkami a výškami morálními. Jen svět v náhledu mnoha let, staletí a tisíciletí soudí zapomněním či vrytím do svých základů, skutečnou hloubku a výšku toho kterého systému a jedince či společnosti; aneb též a hlavně »posuzujme strom podle ovoce, které rodí«.
Často se hovoří o tom, co je správné, co je špatné, co je universální; spousta knih obsahuje, i když povětšině značně zmatené, zašifrované, či všelijak překroucené, návody na praktická cvičení »jak čeho dosáhnout«.
Ale málo se objevuje knih a pojednání, konferencí a diskusí event., o konkrétních cílech a výsledcích. O etice směřování a konání. Neobjevila jsem dosud publikaci, která by mohla nahradit příp. učitele. Což není návod na to, aby se takové publikace začaly masově objevovat, spíš taková ironie k jednostrannosti (nicméně pro úplnost, výjimečné praktické publikace obsahují i toto, autorem nebývá zpravidla osoba s cílem se zvěčnit).
Všechna pojednání a díla masírují dušinku v tom, že po skončení a provedení všech ritů a cvičení »budou někým«, budou schopni ovládat a tvořit – proč žádná z těch význačných osobností, která se rozhodla o magii a cvičeních a doporučeních psát, nepíše, či jen výjimečně, o tom, co vytvořil a k čemu to bylo? Upozorňuji, pro přesně určenou skupinu lidí, že ta otázka je naivní jen na první pohled (viz. historické faktické zdroje, nedotčené dogmaty a přílišnými výklady s často fantastickými domněnkami) – ale možná se jen dívám z přílišné »výšky a vzdálenosti« a nerozlišuji detaily.
V souvislosti s celým článkem o zpětném odrazu bych ráda zmínila jeden fakt. A to sice ten, že jsem nepoznala člověka, který by zpětnému odrazu nečelil ihned a nebylo to na něm vidět (tzn. nejsou mi tak zcela jasné odkazy na karmické principy, praxe mluví o tom, že každý čelí ihned, ve smyslu »za života«, někdy je dokonce možná časová vysledovatelnost, jsme-li dostatečně důslední a pozorní např. do ½ roku, do roka … apod., dá se dokonce předvídat a to značně úspěšně, dle praktických zkušeností, i způsob odrazu a princip »vykonání, projevení se, následku«).
Souhlasím s tím, že pokud praktikuji na černomagický způsob, pak musím konat vždy o stupínek hůř, nebo se odrazu postavit čelem – ale zase, ihned – jinak, jak bylo uvedeno, operatér padne pod mnohem mocnější silou vyčerpáním, neboť každý takový čin jej staví do čím dál tím větší závislosti a podřízenosti silám, které stvořil, čím dál tím dále od sebe a svého zdroje (jednoduše stává se z pána sluhou – sluhou stínu, který vytvořil, pohádky a mytologie jsou plny takových příkladů a věřte mi že často obludné tváře nejsou žádnou lidskou fantazií, ale stínem, který si sám stvořil a na sebe nasadil jak masku – něco na způsob pohádky »královy nové šaty«, kdy král stanul nahý, ač uvěřil, že má ten nejskvostnější šat – asociujte si do příslušné podoby).
Rovněž jsem také nepoznala člověka, co by umíral a »vše o sobě« v tu chvíli nepojal a nepochopil – o čemž se zmiňují všechny Knihy mrtvých. A celý princip karmický, či principy jiných systémů na tento způsob, mají jen otevřít člověku oči a usnadnit mu transformaci - ale za života, tak jak je za průběhu života souzen (sám sebou a skrze sebe).
Magie skutečně není pro každého, nicméně není ani »nóbl« pro »magické snoby«.
sight
2003-11-13 16:53:57 Re: Otázniky nad spätným odrazom
1.) Hľadať v týchto dvoch udalostiach kauzálnu súvislosť je síce možné, ale odvolávať sa na ňu je logicky chybné. - Co jiného děláte Vy, když píšete o LeVeyovi (viz navíc váš bod 2)?????????
Myslel som, že rozdiel je dostatočne zjavný.
Vy z konkrétnej činnosti (Keferov magický akt) vyvodzujete kauzálny následok (jeho úmrtie v nem. koncentračnom tábore). Toto vyvodzovanie je logicky neopodstatnené.
Ja poukazujem na to, že na základe postulátov hypotézy karmického vzťahu zbavenej neurčitých pojmov (reinkarnácia) by sa u LaVeya následkom jeho činnosti mali dostaviť následky, ktoré sa nedostavili.
Z toho vyplýva, že hypotéza karmy je platná len v prípade, že obsahuje neurčité pojmy a predpokladá neoveriteľné vzťahy (reinkarnácia). Z tohto dôvodu sa nemôže stať v pravom význame slova ani teóriou a už vôbec nie všeobecne platným zákonom, ale zostáva v rovine osobnej viery, čo je v úplnom poriadku.
V stati o LaVeyovi sa teda nepíše nič iné ako to, že ak zostaneme v rovine vecnej a vylúčime všetky neoveriteľné prvky (v tomto prípade reinkarnáciu), potom vzťah karmy ako zákon dokázateľne neplatí.
Váš argument o neoddeliteľnosti karmy od reinkarnácie len potvrdzuje toto tvrdenie. Ide o vzájomné dopĺňanie sa dvoch neurčitých pojmov v ktorom je jeden platný len za predpokladu, že je platný aj druhý a naopak.
Toto nie je hra so slovami (z čoho ma predpokladám obviníte), ale nanajvýš dôležitý moment. Všeobecne platnému zákonu sa totiž musím prispôsobiť či sa mi to páči alebo nie. Z niektorým druhom viery sa ale môžem alebo nemusím stotožniť, záleží to len odo mňa. Vy však chcete, aj keď verím že s dobrým úmyslom, aby sa ostatní prispôsobovali vašej viere (záver vášho prvého komentára).
2. Také prosím o uvedení *desiatok možných hypotéz* - ale abych nezatěžoval: stačí mi pouze jedna desítka z těch *desiatok možných hypotéz*
V poriadku, uviesť možno napr. religiózne predstavy 1. kresťanské, 2. islamské, 3. starogermánske, 4. staroegyptské; filozofické koncepcie 5. platónsko-aristotelovskú, 6. schopenhauerovskú, 7 nietzscheovskú, 8. koncepciu dialektického materializmu, ale i 9. Carrollovu magickú koncepciu, 10. koncepciu energoinformačnú, prípadne 11. psychoenergetickú. Zaujímavé sú tiež niektoré predstavy 12. indiánske, 13. polynézske, 14. eskimácke (tu nutno rozlišovať palingenézu od reinkarnácie). Známa je aj zábavná 15. Pratchettovská hypotéza, pripadne prvky 16. Sheldrakeových teórií.
(Tých zvyšných šesť uvádzam pre prípad, že by ste s niektorými uvedenými prvkami nesúhlasili - to by bolo na dlhšiu debatu.)
ad Má odpoveď je ÚPLNĚ STEJNÁ, identická. Včetně té tolerance existence názorové plurality. Jinak by nebyl důvod reagovat na Váš článek, tak autoritativně pojat.
Článok mi nepripadá autoritatívny. Obsahuje niektoré doporučenia opierajúce sa o zistenia z magickej praxe. Mimochodom, ako dlho sa venujete magickej praxi a o magickú prax akého typu sa jedná?
2003-11-13 17:28:39 Zpětný odraz a karma
Proč by měl být LaVey potrestán a ne odměněn? Zaráží mě spekulace, že LaVey se vyhnul trestu či následků. To by zároveň znamenalo, že něco provedel.
Dovoluji si poznamenat, že podobné úvahy jsou hodny spíše náboženské, nikoliv magické debaty. Je snad kterýkoliv člověk bohem nebo jeho vyslancem aby soudil, co je z absolutního hlediska řádu Universa dobré a co nikoliv?
HDT
2003-11-13 17:31:16 Umírání
Jen pro informaci:
Kolik jsi poznala lidí, kteří umírali a vše poznali? Jak jsi to verifikovala?
Díky.
HDT
2003-11-13 19:08:21 Re: Otázniky nad spätným odrazom
Zareaguji pouze na první odstavec Vašeho příspěvku.
Jak skončil Kristus? Jak skončili všichni svatí? Znám spoustu dobrých lidí, kteří skončili zle a nic zlého neudělali. Pouze byli slabí nebo neměli štěstí, špatná náhoda, zanedbaný detail, lehkomyslnost. Zítra se mě nebo Vám může něco stát a teprve z úhlu této tragédie, bude náš život přehodnocen. Byli jsme špatní, zneužívali jsme magii? Byla vůbec někde chyba? Není problém někde jinde než v hledání příčiny- následku? Je násilná nebo nepříjemná smrt prohrou nebo trestem?
Čili argument, že každý mág, který skončil špatně, zneužíval magické síly je hloupost. Je to klišé odpůrců magie a argument děravý jak ementál.
Karmanový zákon je věc těžko uchopitelná a už mluvením o něm jej zkreslujeme.
Nejsem si jist jestli Vy chápete o čem mluvíte.
Jinak Raistlinův článek je jeden z nejpřínosnějších, co jsem v poslední době četl. Konečně se někdo pozastavuje nad otázkami, které tradicionalisté léta obcházejí.
2003-11-13 20:23:54 Re: Zpětný odraz a karma
V článku sa upozorňuje len na to, že LaVey sa vyhol trestu, ktorý by mal nastať v rámci potvrdenia platnosti určitej hypotézy.
Inak s Vami súhlasím.
2003-11-14 08:57:56 Re: Umírání
»Podobný se za určitých okolností potká s podobným« nebo taky »podobný podobné potkává«.
Srozumitelněji řečeno, sama jsem se delší čas ocitla na hranici mezi životem a smrtí a v té době - cca +/- 3 roky jsem se opravdu ač náhodně tak intenzivně setkávala s podobnými lidmi a jejich různými zkušenostmi.
A tyto zkušenosti mě pak, jak už to bývá, donutily ještě více se zabývat »umíráním« a jejich stavy, které právě popisují knihy mrtvých. Než se tak stalo, celkem přirozeně ponejprv většina lidí sahá po »poučeních« a zkušenostech spiritistických - a musím konstatovat že se značnou podobností.
Obávám se, že jako informace ti to bude muset postačit.
sight
2003-12-12 11:52:52 Re: Umírání
Nic neni jiste a o vsem lze pochybovat. Jedinou jistotou, kterou mame je, cemu my sami pevne verime. Cimz pochybuji i o tom, o cem pises 🙂
Nicmene, ja osobne verim, ze jsme soucasti jedne velke jednoty a ti, se kterymi se mame potkat, s temi se take potkame - at nam to je prijemne, nebo ne.
Zdravi
Joxer
2003-12-18 10:51:53 Re: Umírání
Víra je pěkná věc, jistota je věc jiná a nemyslím, že by byla odvislá od víry. Ale souhlasím, že je to věc názoru.
Nemám potřebu nikoho přesvědčovat o »své pravdě«. Napsala jsem jen reakci v duchu svých vlastních zkušeností. Nic více a nic méně. A je mi jedno zda souhlasíš či nesouhlasíš - máš přirozeně právo na obojí. Jsi bytost svobodná a samostatná, předpokládám - zrovna tak, jako já. )
Co se týče problematiky karmy apod. přes svůj zážitek nemám jednoznačný názor. Celá věc je složitější a osobně musím porovnávat zážitky s logikou (jsem už taková) - pochopitelně příslušnou logikou, která je od té běžně vnímané založená na opačném principu přitažlivosti.
Na spoustu »věcí« si »lze sáhnout«, ale to znamená pouze fakt momentální existence. A na to jeden zážitek a jeho x-tisíc výpovědí nestačí.
Jak dalece můžeme vyloučit lidskou fantazii? Dokážeme její fenomenální vlastnosti nějak uchopit? A co paměť? apod.
Přiznám se, že mé zážitky jsou přesně rozporuplné - svým způsobem se vylučují, svým způsobem spolu ladí. Což jsou ony dvě logické roviny. Takže vím? Nebo nevím? )))
Hezký den
Sight
Views: 56